Scratch 1.4 en una xarxa local

Aquesta nova versió permet a les escoles i centres d’ensenyament instal·lar Scratch en una unitat de la seva xarxa i personalitzar algunes característiques per facilitar l’us de les nenes i nens del centre.
Dins de la carpeta Scratch hi ha l’arxiu Scratch.INI on podem especificar en quina carpeta es desaran els projectes, quines unitats de xarxa seran visibles, desactivar la compartició de projectes, configurar un Proxy per accedir a Internet, canviar l’Animació/Personatge per defecte al iniciar Scratch, escollir el llenguatge per defecte i les notes de projecte.

On instal·lem Scratch?
Ho podem fer a cadascun dels ordinadors i per tant seguirem el procés ja conegut (consulteu el vídeo) o en una xarxa local. Per aquesta darrera opció ens haurem de descarregar l’arxiu .ZIP (per Windows) o .DMG (per Mac OSX), per Linux encara no hi ha la versió 1.4rc, però he llegit que es pot instal·lar la versió 1.3.1 per Linux i substituir l’arxiu .image d’aquesta versió per la de la 1.4rc.
Un cop descarregat l’arxiu comprimit, l’hem de descomprimir en una de les nostres unitats de xarxa on els usuaris tinguin accés per poder executar el programa Scratch1.4.

Canviant la carpeta per defecte on desar els projectes
Per canviar la carpeta hem d’obrir l’arxiu Scratch.INI (amb un editor de texts) i afegir la següent instrucció al final de l’arxiu.
Home=S:\escola\alumnes\curs\*
Evidentment, vosaltres heu d’escollir de forma adient a la vostra instal·lació el nom de la unitat de xarxa que fareu servir, en aquest cas “S”, i la esctructura de carpetes i subcarpetes on s’hauran de desar els projectes, en aquest cas, “escola\alumnes\curs\”.

Amagar unitats de xarxa
Al moment de desar un projecte ens surt una finestra per escollir en quin lloc volem desar-lo. Per evitar que els alumnes ho dessin a qualsevol lloc, podem amagar algunes unitats de xarxa.
Per fer-ho, hem d’obrir l’arxiu Scratch.INI i afegir la següent instrucció al final de l’arxiu.
VisibleDrives=J:,M:
Amb aquesta instrucció només aquestes unitats seran visibles i tota la resta quedaran amagades.
(Això només funciona a Windows.)

Desactivar la compartició de projectes a Internet
Si per alguna raó no volem que els alumnes comparteixin els seus projectes a Internet, podem evitar-ho afegint la següent instrucció al final de l’arxiu Scratch.INI.
Share=0

Configurar un Proxy per accedir a Internet
Si per altre banda, si que deixem als alumnes compartir els projectes a Internet però tenim un Proxy al nostre centre, podem configurar-lo afegint les següents instruccions al final de l’arxiu Scratch.INI.
ProxyServer=[nom del servidor o adreça IP]
ProxyPort=[nombre del port]

Canviar l’Animació/Personatge per defecte
Si volem tenir una animació/personatge per defecte diferent al gatet Scratch, inclosos els vestits i els programes, podem crear-la com ja sabem i llavors exportar-la fent clic amb el botó dret a sobre d’ella i escollir l’opció “exporta aquesta animació”.
Li haurem de donar com a nom “default.sprite” (l’extensió .sprite no és obligatòria, doncs l’Scratch l’afegeix per nosaltres sinó li posem) i desar-lo dins la carpeta “Costumes” que és la que ens mostra per defecte.

Escollir el llenguatge per defecte
Per indicar quin llenguatge volem fer servir per defecte, podem afegir al final de l’arxiu Scratch.INI la següent instrucció.
Language=ca
Cal fer servir la codificació ISO-639-2 per indicar el llenguatge.

Indicar unes notes de projecte per defecte
Per evitar que els alumnes creïn projectes sense cap mena d’explicació a les notes del projecte, podem crear un arxiu anomenat “defaultNotes.txt” i desar-lo dins la carpeta de l’Scratch. Així tots els projectes creats pel nostre centre tindran com a mínim una explicació i autor.

Autor: Eugeni Catalán

Desprès de descobrir l'Scratch m'he fet un fan d'aquest llenguatge de programació per a nens i no tant nens des de'l qual es poden crear animacions, jocs, històries interactives, música i fins i tot art.