Scratch Challenge 2018-2019

Arriba la 3a edició de l’Scratch Challenge, proposta de mSchools en el marc dels Student Awards. Us expliquem els detalls del concurs d’enguany que té com a temàtica “Els invents que ajuden a les persones”.

Abans de començar vull deixar clar que ScratchCatalà no té res a veure amb l’organització del concurs i que el que llegireu a continuació és fruit de la meva experiència i del que interpreto amb la lectura de les bases del concurs. Prego disculpeu qualsevol error o malentès que se’n pugui derivar: en aquest cas us convido que m’ho feu saber amb un comentari o contactant per correu. Gràcies!

Qui Ho organitza?

La proposta Scratch Challenge forma part del programa mSchools, impulsat per Mobile World Capital Barcelona en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA (organitzadors del Mobile World Congress). Per tant, es tracta d’una Fundació en la que hi col·laboren institucions públiques i privades.

mSchools ajuda a alumnes i docents a integrar les tecnologies mòbils a l’aula, la qual cosa permet obrir noves vies d’ensenyament i aprenentatge que milloren el rendiment i l’ocupabilitat. A més de l’Scratch Challenge, entre el conjunt d’iniciatives de mSchools trobem App Education, Mobile History MapEduHack i altres. mSchools també està relacionat amb la iniciativa YoMo, el festival per a infants i joves paral·lel al MWC.

Si he volgut començar per aquí és per posar en valor que l’Scratch Challenge, com a part de mSchools, compta amb el suport i organització del mateix Departament d’Educació – concretament l’Àrea de Cultura Digital (abans Àrea TAC).

No és res de nou dir que Educació dona impuls a la programació educativa, doncs al maig celebrarem l’11a edició de la Jornada Programa (25 de maig) i, sobre Scratch, també ofereix cursos telemàtics per a docents i una proposta de curs per als alumnes, com vam veure en aquest blog:

Novetats al portal de programació i robòtica educatives

Què és l’Scratch Challenge?

L’Scratch Challenge és un concurs que vol fomentar l’aprenentatge de la programació, entre els docents i els alumnes, com a eina d’integració de les tecnologies a l’aula, mitjançant el desenvolupament de projectes a través del llenguatge Scratch, i premiar-ne les propostes​ ​més​​ reeixides.

L’Scratch Challenge es va desenvolupar per primera vegada fa dos cursos com a part dels mSchools Student Awards. Enguany s’ha posat en marxa la tercera edició amb algunes novetats.

Qui hi pot participar?

La convocatòria 2018-2019 està oberta als docents i alumnes de Cicle Mitjà i Superior de Primària (3r, 4t, 5è i 6è) i de 1r i 2n d’ESO dels centres educatius de Catalunya, que hagin implementat​ els materials modulars​ de Scratch Challenge de manera parcial​ o ​total.

Sobre aquesta darrera qüestió, entenc que estem parlant del curs de Scratch del que vam parlar aquí. Si bé es tracta d’un material interessant que he recomanat en més d’una ocasió (p.ex. a la secció On Aprendre), no és obligatori que els alumnes el segueixin fil per randa: en la meva opinió, seria contradictori amb la personalització de l’aprenentatge.

Pel que sé, a dia d’avui la manera de demostrar que s’han fet ús dels materials és presentant el Certificat de la direcció que s’especifica a la pàgina 3 de les bases del concurs. Si en algun moment això canvia, actualitzaré aquesta informació.

Categories de concursants

S’estableixen tres categories de participació al concurs, corresponents als nivells educatius:

  • Categoria​ de​​ Cicle​ Mitjà​​ de​ ​Primària​ ​(3r, i ​4t)
  • Categoria de​ Cicle ​Superior​ de​ ​Primària​ ​(​5è​ ​i​ ​6è)
  • Categoria​ ​d’ESO​ ​(1r​ ​i​ ​2n)

Aquesta és una de les novetats respecte l’edició anterior, ja que els alumnes de Cicle Mitjà i Superior estaven agrupats en una sola categoria. El canvi d’enguany oferirà més oportunitats als estudiants més petits.

Dos equips per curs

Crec que aquest punt és important. D’acord amb la pàgina 2 de les bases:

Els alumnes han d’estar organitzats en grups d’un mínim de dos (2) i un màxim de quatre (4) components. (…)

Dins de cada categoria els centres podran presentar al Concurs fins a dos projectes per línia i nivell que participin en la proposta Scratch Challenge.

Per tant: només hi poden participar un màxim de 8 alumnes per curs (=nivell). En cas que des del centre s’ofereixi l’oportunitat a tots els infants i joves de crear un projecte vàlid per al concurs, de totes totes caldrà fer algun tipus de procés de tria en el mateix centre per acabar seleccionant-ne dos per curs.

Per l’experiència de l’any passat (i això és subjectiu), crec que la millor distribució són grups de tres components. Ara bé, que cada claustre de professors decideixi si només participa una parella (seria el mínim), si vol oferir l’oportunitat a dos equips de quatre membres (seria el màxim per nivell) o qualsevol altra de les combinacions.

L’Scratch Challenge té dues fases

El concurs s’estructura en dues fases:

  • Fase 1 – aspectes a tenir en compte:
    • Es pot començar a desenvolupar a partir d’avui mateix, però la inscripció com a tal al concurs es farà ​entre el 23 d’abril de 2019 i el 13 de maig de 2019.
    • El fil conductor d’aquest any gira al voltant de “Els invents que ajuden a les persones”. En el proper apartat hi entrarem en detall.
    • Hi ha un seguit de normes, entre les que destaco que el projecte pot estar fet amb les versions 1.4, 2.0 o 3.0 de l’Scratch i que no compti amb cap programari afegit (LEGO Education WeDo, Makey Makey, etc.).
    • D’entre els projectes presentats a la Fase 1, el jurat triarà els finalistes que passaran a la següent fase. La tria serà d’acord a un seguit de criteris que trobareu a les pàgines 4, 5 i 6 de les bases.
  • Fase 2 – aspectes a tenir en compte:
    • Els equips finalistes seran convocats per a participar a la fase final del repte i lliurament de premis del Concurs que es realitzarà a la jornada dels mSchools Student Awards que tindrà lloc el matí del dissabte 8 de juny de 2019 al recinte d’activitats de La Farga de L’Hospitalet.
    • En aquesta jornada els equips finalistes de cada categoria hauran de resoldre un nou repte que se’ls plantejarà aquell mateix dia de la jornada. Més info a les pàgs. 6 i 7 de les bases.

“Els invents que ajuden a les persones”

Els docents i alumnes participants han de presentar un projecte desenvolupat amb Scratch que ha de basar-se en el repte d’aquesta convocatòria que és “Els invents que ajuden a les persones​”.

Aquesta idea general pot tenir diferents interpretacions, per exemple:

  • il·lustrar un invent, o una millora d’un invent, que resolgui alguna necessitat de les persones;
  • fer una simulació del funcionament d’algun invent existent;
  • a partir d’un conte o d’una història, inventar un objecte màgic o una fórmula màgica que ajudi a resoldre el conte o a canviar-ne el final; i
  • fer un joc de preguntes i respostes al voltant d’invents propers o de les dones inventores.

L’experiència de la 1a edició

La 1a edició va tenir com a fil conductor els viatges. No he tingut accés als projectes que es van presentar per a la fase 1, però us en fareu una idea si cerqueu “viatge” a Scratch.

Sí que parlarem de com va ser el repte de la Fase 2: Viatge pels llocs dels fets.

Carpeta compartida Scratch Challenge 2016-2017

En els ordinadors portàtils dels 20 grups participants (recordem que eren només de 5è i 6è de primària) hi havia el fitxer Repte.sb2, programa de partida sobre el que han de treballar el repte, i una còpia digital de dos documents que alhora van rebre en paper: les instruccions del repte amb la rúbrica de valoració i les preguntes de suport per al repte.

 

Amb tot, els equips ni molt menys van partir de zero ni es van trobar un projecte en blanc, sinó una proposta força encaminada a la que van donar forma a partir de les premisses.

Podríeu pensar que això acotava la creativitat i en certa manera tindríeu raó però el cert és que, per al format de hackató que tenia, era necessari determinar uns paràmetres i, com demostra la taula de criteris de puntuació, la proposta va donar peu a varietat d’opcions a l’hora de programar.

Sobre aquestes línies heu vist el projecte base que he compartit en motiu de l’entrada, també disponible per descarregar. Sota aquestes línies trobareu una proposta de solució que va fer el José (jogaye a Scratch).

Tot sigui dit, cap dels equips que van participar el 10 de juny de 2017 va assolir la puntuació màxima possible, en especial per la complexitat del seguidor de línies (4 punts del criteri 1 de puntuacions), però els guanyadors van quedar molt a prop d’aconseguir tots els punts – en tan sols 1h 30!

L’experiència de la 2a edició

Pel que fa al repte del curs passat, també podem cercar “De grans serem” a Scratch per fer-nos una idea dels projectes que s’hi van presentar.

De nou, el repte de la Fase 2: STEM Maze.

Carpeta compartida Scratch Challenge 2017-2018

La carpeta Google Drive enllaçada correspon al taller realitzat al YoMo 2019, enllaçada des d’aquí. Hi trobareu les Instruccions del repte i el fitxer .sb2 del repte, que també teniu disponible en línia aquí.

En la meva opinió, el repte STEM Maze (2017-2018) va ser més difícil que el de Viatge pels llocs dels fets (2016-2017). Us animo a provar de resoldre tots dos reptes i valorar-ho també. Podríem pensar que és normal que cada vegada sigui més complex, però jo crec que l’experiència servirà com a referència per a que a l’edició d’enguany el llistó no estigui tan alt.

Font: @mSchools_MWC

Que comenci el repte!

Tornant al que deia al principi de la publicació, us convido a participar a l’edició d’enguany. Si bé hi ha temps fins el 14 de maig, quan abans comenceu a donar forma als projectes de la fase 1 millor!

#ForçaScratch!