1. Conceptes de programació – 1.2 Programa

1. Conceptes de programació

1.2. Programa

El terme programa s’ha utilitzat al llarg dels temps com a descripció del producte final escrit per a dur a terme una tasca en concret, com per exemple un editor de texts, però en sí, aquest programa esta replet de petits programes que conjuntament s’encarreguen de solucionar el problema plantejat. Avui en dia aquest recull de programes els definim com a projecte.
A Scratch hem fet servir programa com a traducció del terme anglès script (guió). Així doncs programa és un plegat d’instruccions, en el nostre cas blocs, que es realitzen seqüencialment per a obtenir un resultat desitjat. Un projecte d’Scratch esta format per programes que poden o no existir en cadascun dels objectes/actors/sprites o escenaris i que actuen sobre qualsevol d’ells mateixos per produir el resultat desitjat.
En el següent exemple es poden veure dos programes dins el mateix espai de programes d’un objecte/actor/sprite i que es realitzaren indefinidament i en paral·lel per produir l’efecte de moviment en rodo i canvi de color de l’objecte/actor/sprite on estan definits.

Cal tenir molt en compte que no podem assegurar en quin ordre es realitzaran les instruccions dels 2 programes, es a dir, si primer es mourà 25 passos o si primer es fixarà el color. Per tant al crear els nostres programes no podem fer-ho pensant que les instruccions es realitzaran en un ordre concret entre diferents programes.
No hem de confondre-ho amb l’ordre en que es realitzaran les instruccions dins un mateix programa que llavors si que és de forma seqüencial, es a dir, primer es mou 25 passos i seguidament es gira 15 graus.

Avatar

Autor: Eugeni Catalán

Desprès de descobrir l'Scratch m'he fet un fan d'aquest llenguatge de programació per a nens i no tant nens des de'l qual es poden crear animacions, jocs, històries interactives, música i fins i tot art.