La ciència dels espies

L’entrada ha estat escrita per l’Abel Martínez, pare de dues alumnes de l’escola Busquets i Punset, centre públic de L’Hospitalet de Llobregat. L’Abel és membre de la comunitat Vailets HackLab i fa tallers de programació i robòtica a l’escola. Gràcies per accedir a compartir l’experiència “La ciència dels espies” a ScratchCatalà!

Espies a sisè de primària

L’Scratch ens permet crear animacions, música, històries interactives, jocs,… També ens permet interaccionar amb el món físic mitjançant projectes de realitat augmentada o bé amb extensions com Lego WeDo, S4A (Scratch for Arduino). A l’escola Busquets i Punset de L’Hospitalet de Llobregat ens agrada fer el tastaolletes i provar aquestes possibilitats tot fent tallers temàtics. Mirant de fer quelcom nou vam pensar que podria ser interessant fer un taller dedicat en exclusiva a la ciència dels espies.

Ep! Un moment, espies,… ciència,… de què estem parlant? Els espies observen i escolten el que passa al seu voltant per comunicar-ho a altres persones que tenen interès a saber-ho. La seva matèria primera és informació sensible que han de protegir d’altres mirades indiscretes. Això s’assoleix fent ús de la criptografia, la tècnica que amaga el significat real d’un missatge via unes regles de xifrat. Simplificant molt podem dir que aquestes regles de xifrat s’apliquen canviant o bé reordenant les lletres que componen un missatge.

Xifrat amb Scratch

Anem a poc a poc veient un petit exemple. El xifrat descriu com es manipula un missatge per tal que el seu significat esdevingui incomprensible a algú que no conegui el xifrat emprat. Suposem una regla de xifrat molt senzilla: Donat un missatge es transformarà sent escrit a l’inrevés. D’aquesta manera tindrem que el missatge:

“HOLA A TOTS”

es transforma en

“STOTS A ALOH”.

Aquesta tasca d’escriptura a l’inrevés pot ser feixuga per les persones, per això vam decidir fer un petit programa en Scratch que ens ajudés a xifrar missatges de forma automàtica. Veieu l’exemple de xifrat amb Scratch que es troba dins la presentació (diapositives 13 – 21).

Per desxifrar el missatge només caldrà seguir la mateixa regla de xifrat i tindrem el missatge original. Com veieu aquest xifrat no és gaire complicat.

Després d’aquest primer exemple el taller va fer un salt temporal fins al món antic de les guerres entre espartans i perses. Així vam aprendre a utilitzar l’escítala espartana que consisteix novament en una reordenació de les lletres que conformen el missatge original.

Un nou salt temporal ens va dur a conèixer una altra tècnica criptogràfica clàssica coneguda com el xifrat del Cèsar. Aquesta es basa en la substitució de les lletres del missatge original.
Novament trobareu un exemple d’aquest xifrat amb Scratch en la presentació (diapositives 28 – 33).

Per finalitzar el taller amb sisè de primària vam repassar ràpidament tres històries força conegudes de la criptografia clàssica:

  • l’el·laborada Xifra General de Felip II i la curiosa història darrera de la seva criptoanàlisi
  • el xifrat de Vigenère basat en l’ús de múltiples alfabets
  • la màquina Enigma emprada durant la Segona Guerra Mundial i els avenços dels criptoanalistes de Bletchey Park.

Autor del text i de la presentació: Abel Martínez | Suport per a l’entrada a ScratchCatalà: Pau Nin

Podeu conèixer més sobre l’experiència amb robòtica educativa a l’escola Busquets i Punset en aquest vídeo del programa Aula L’H.

Video – Aula L’H 07 – Robotica educativa. L’exemple del Busquets i Punset from Televisió L’Hospitalet on Vimeo.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *