Scratch2017BDX

Entre el 18 i el 21 de juliol, la ciutat francesa de Bordeus ha acollit la trobada Scratch2017BDX. Es tracta de la tercera edició europea —després de Barcelona 2013 i Amsterdam 2015— d’aquesta trobada que reuneix la comunitat d’educadors aficionats a l’Scratch.

Recull de recursos

Gràcies a les xarxes socials i demés plataformes de reproducció en temps real, molts de vosaltres heu seguit des de casa el que anava passant. Per això, enlloc de seguir l’ordre habitual d’una crònica, començaré per compartir els enllaços d’interès:

  • Programa: en l’enllaç anterior trobareu el programa de l’esdeveniment.
  • Llista de reproducció a YouTube: l’organització ha enregistrat les sessions plenàries i les que es feien en una de les sales, així que aquí trobareu hores de continguts; alguns els enllaçaré de nou quan parli pròpiament del que s’hi va presentar.
  • Scratchweb a Vimeo: en les properes setmanes trobarem en aquest canal entrevistes i altres vídeos del congrés.
  • #Scratch2017BDX a Twitter: es fa difícil assimilar tota la informació compartida a Twitter, però el filtre Fotos pot servir per identificar alguns dels moments més destacats. També trobareu fotos a Instagram.

Sessions plenàries

L’equip de Scratch va fer-ne tres:

 

Pel que fa a la resta de sessions plenàries:

El que destaco sobre Scratch

L’equip de Scratch està explorant camins que facilitin l’experiència als nouvinguts. Els Micromons de Scratch són versions de l’editor de Scratch que contenen un conjunt reduït de blocs per crear projectes basats en una temàtica. En una pròxima entrada del blog els veurem amb més detall, perquè es tracta d’una proposta ben interessant com a primeres passes amb Scratch, abans fins i tot que les Targetes de Scratch.

Un altre recurs que es va presentar és el dels Comptes de docent a Scratch. Tinc pendent escriure en aquest blog sobre les opcions de gestió que ofereix, a veure si puc preparar l’entrada de cara al setembre.

Una proposta ben curiosa que es va presentar a la sessió de pòsters és Scratch Memories. És ben senzill: escrius un nom d’usuari de Scratch i mostra l’activitat i les fites més rellevants, fet que permet reflexionar al voltant de l’activitat desenvolupada al llarg dels anys.

També vaig poder parlar amb altres traductors de Scratch i amb els impulsors de les versions de la Wiki de Scratch en diferents idiomes, una tasca que com a comunitat podríem proposar-nos.

Amb Carmelo, Andrew i Matthieu

Més enllà de Scratch

Al congrés no només es parla sobre Scratch: fins i tot diria que hi ha més xerrades sobre altres entorns de programació que pròpiament Scratch.

Sense dubte, Snap! ha tingut força protagonisme; el treball incansable de moltes persones està fent que sigui la millor opció per a estudiants d’ESO en endavant (pel que fa a la programació visual per blocs, és clar). A Bordeus es van fer tallers i ponències (vídeo), es va presentar el curs Beauty and Joy of Computing i també derivats com GP (vídeo), NetsBlox (vídeo), Beetleblocks (entrada al blog), TurtleStitch (vídeo) o Snap4Arduino (enllaç al vídeo del Bernat Romagosa).

D’altra banda, cada vegada trobem més extensions experimentals de ScratchX; ara bé, la majoria del que es va presentar encara no està disponible (Scratch Pad, Power Scratch (vídeo), també un xat fet amb JavaScript…), així que els seguiré la pista i aniré informant. Finalment, altres entorns de programació que es van presentar: Pocket Code (entrada al blog), programació amb Minecraft i ScratchJr.

 

Robots educatius

D’entrada he de dir que esperava trobar més presència de robots de la que realment hi havia. Un que no podia faltar és el projecte Poppy, desenvolupat precisament a Bordeus; vam poder participar en tallers amb PoppyErgoJr, un robot educatiu amb peces impreses en 3D que funciona amb Raspberry Pi i es programa amb Snap!. Un altre robot prou conegut a França i no tant aquí és el Thymio; en aquest vídeo podeu escoltar en francès les experiències que van compartir hores abans el congrés. També va generar molta expectació la presentació de Robus.

A banda d’aquests, també es van poder veure els robots coreans Albert, Turtle i Kamibot, els americans Ozobot i Circuit Playground i el robot indi Phiro.

Pensament computacional vs Experimentació computacional

En aquest congrés no vaig sentir parlar gaire sobre STEM/STEAM, cosa que em va sorprendre perquè aquí som força insistents amb aquestes disciplines (valgui com a exemples el Pla STEMCat o la conferència STEAM Barcelona). Ara bé, el que sí vaig sentir sovint és el concepte Pensament computacional, com bé diu el Carmelo Prescicce, membre de l’equip de Scratch, al principi de la seva xerrada. Recomano veure els 5 minuts que dura, ja que posa en qüestió el concepte computational thinking i alhora proposa un canvi per computational tinkering.

Tinkering és un concepte que en l’actualitat no té traducció al català (haurem de proposar-ho al Termcat, com ja vam fer amb robòtica educativa), però seria quelcom similar a “exprimentació”. D’acord amb el Carmelo, l’experimentació computacional és un enfocament lúdic per construir amb codi; el que m’enduc de la seva reflexió és que hem d’oferir oportunitats d’aprenentatge que involucrin tant el pensament abstracte com el concret.

Participació catalana a Scratch2017BDX

Més d’una quinzena de catalans ens hem apropat a Bordeus, i en alguns casos per participar no només com assistents sinó també com a ponents. L’Eduard, la Mireia, el Jordi, la Marta i la Mariona (foto) presentant el projecte InventEUrs, la Martina i la Laia (foto) en representació de CodeClubCat, el Josep, el Joan i el Toni de Robolot, el Jose del Citilab, la Rocío de Ro-Botica, l’Alejandro de CLOQQ, el Bernat de Snap4Arduino i els mestres Sara Dauder i Frank Sabaté, que va fer un repàs dels 10 anys amb Scratch: vídeo.

Representació de la comunitat catalana a Scratch2017BDX (Twitter)

Una resposta a «Scratch2017BDX»

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *