Scratch Challenge 2017-2018

Amb aquesta entrada vull compartir el que sé de l’Scratch Challenge i engrescar-vos a participar en l’edició d’enguany – espero aconseguir-ho! Si coneixeu en què consisteix, podeu accedir directament al lloc web de XTEC on trobareu les bases, encara que abans us convido a llegir el que he preparat: som-hi!

Abans de començar vull deixar clar que ScratchCatalà no té res a veure amb l’organització del concurs i que el que llegireu a continuació és fruit de la meva experiència i del que interpreto amb la lectura de les bases del concurs. Prego disculpeu qualsevol error o malentès que se’n pugui derivar: en aquest cas us convido que m’ho feu saber amb un comentari o contactant per correu. Gràcies!

Qui Ho organitza?

La proposta Scratch Challenge forma part del programa mSchools, impulsat per Mobile World Capital Barcelona en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA (organitzadors del Mobile World Congress). Per tant, es tracta d’una Fundació en la que hi col·laboren institucions públiques i privades.

mSchools ajuda a alumnes i docents a integrar les tecnologies mòbils a l’aula, la qual cosa permet obrir noves vies d’ensenyament i aprenentatge que milloren el rendiment i l’ocupabilitat. A més de l’Scratch Challenge, entre el conjunt d’iniciatives de mSchools trobem App Education, Mobile History MapEduHack i altres. mSchools també està relacionat amb la iniciativa YoMo, el festival per a infants i joves paral·lel al MWC.

Si he volgut començar per aquí és per posar en valor que l’Scratch Challenge, com a part de mSchools, compta amb el suport i organització del mateix Departament d’Ensenyament – concretament l’Àrea TAC (Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement).

No és res de nou dir que Ensenyament dona impuls a la programació educativa, doncs al maig celebrarem la 10a edició de la Jornada Programa i, sobre Scratch, també ofereix cursos telemàtics per a docents i recentment una proposta de curs per als alumnes, com vam veure en aquest blog:

Ensenyament crea un portal de programació i robòtica educatives

Què és l’Scratch Challenge?

L’Scratch Challenge és un concurs que vol fomentar l’aprenentatge de la programació, entre els docents i els alumnes, com a eina d’integració de les tecnologies a l’aula, mitjançant el desenvolupament de projectes a través del llenguatge Scratch, i premiar-ne les propostes​ ​més​​ reeixides.

L’Scratch Challenge es va desenvolupar per primera vegada el curs passat com a part dels mSchools Student Awards. Enguany s’ha posat en marxa la segona edició amb algunes novetats.

Qui hi pot participar?

La convocatòria 2017-2018 està oberta als docents i alumnes de Cicle Mig i Superior de Primària (3r, 4t, 5è i 6è) i de 1r i 2n d’ESO dels centres educatius de Catalunya, que hagin implementat​ els materials modulars​ de Scratch Challenge de manera parcial​ o ​total.

Sobre aquesta darrera qüestió, entenc que estem parlant del curs de Scratch del que vam parlar aquí. Si bé es tracta d’un material interessant que he recomanat en més d’una ocasió (p.ex. a la secció On Aprendre), no és obligatori que els alumnes el segueixin fil per randa: en la meva opinió, seria contradictori amb la personalització de l’aprenentatge.

Pel que sé, a dia d’avui la manera de demostrar que s’han fet ús dels materials és presentant el Certificat de la direcció que s’especifica a la pàgina 4 de les bases del concurs. Si en algun moment això canvia, actualitzaré aquesta informació.

Categories de concursants

S’estableixen dues categories de participació al concurs, corresponents als nivells educatius:

  • Categoria​ de​​ Cicle​ Mig​​ i​ ​Superior​ de​ ​Primària​ ​(3r,​ ​4t,​ ​5è​ ​i​ ​6è)
  • Categoria​ ​d’ESO​ ​(1r​ ​i​ ​2n)

Aquesta és una de les novetats respecte la primera edició, ja que només hi van participar els alumnes de Cicle Superior de Primària.

Dos equips per curs

Crec que aquest punt és important. D’acord amb la pàgina 2 de les bases:

Els alumnes han d’estar organitzats en grups d’un mínim de dos (2) i un màxim de quatre (4) components. (…)

Dins de cada categoria els centres podran presentar, com a màxim, un nombre total de projectes que no superi la xifra resultant de multiplicar per dos (2) cada nivell que tinguin desenvolupant la proposta de Scratch. Per exemple, si tenen alumnes de tres nivells desenvolupant la proposta, podran presentar fins a sis projectes en total.

Per tant: només hi poden participar un màxim de 8 alumnes per curs (=nivell). En cas que des del centre s’ofereixi l’oportunitat a tots els infants i joves de crear un projecte vàlid per al concurs, de totes totes caldrà fer algun tipus de procés de tria en el mateix centre per acabar seleccionant-ne dos per curs.

Per l’experiència de l’any passat (i això és subjectiu), crec que la millor distribució són grups de tres components. Ara bé, que cada claustre de professors decideixi si només participa una parella (seria el mínim), si vol oferir l’oportunitat a dos equips de quatre membres (seria el màxim per nivell) o qualsevol altra de les combinacions.

L’Scratch Challenge té dues fases

El concurs s’estructura en dues fases:

  • Fase 1 – aspectes a tenir en compte:
    • Es pot començar a desenvolupar a partir d’avui mateix, però la inscripció com a tal al concurs es farà ​entre el 16 d’abril de 2018 i el 13 de maig de 2018.
    • El fil conductor d’aquest any gira al voltant de “De grans serem​​…”. En el proper apartat hi entrarem en detall.
    • Hi ha un seguit de normes, entre les que destaco que el projecte pot estar fet amb les versions 1.4 o 2.0 de l’Scratch i que no compti amb cap programari afegit (LEGO Education WeDo, Makey Makey, etc.).
    • D’entre els projectes presentats a la Fase 1, el jurat triarà els finalistes que passaran a la següent fase. La tria serà d’acord a un seguit de criteris que trobareu a la pàgina 6 de les bases.
  • Fase 2 – aspectes a tenir en compte:
    • Els equips finalistes seran convocats a la jornada dels mSchool Student Awards per participar en la fase final del repte i al lliurament de premis del Concurs. La seu i la data exacta s’anunciarà amb antelació a l’esdeveniment (principis de juny).
    • En aquesta jornada els equips finalistes de cada categoria hauran de resoldre un nou repte que se’ls plantejarà aquell mateix dia de la jornada. Més info a les pàgs. 8 i 9 de les bases.

“De grans serem…”

Els docents i alumnes participants han de presentar un projecte desenvolupat amb Scratch que ha de basar-se en el repte d’aquesta convocatòria que és “De grans serem​​…​”.

Aquesta idea general pot tenir diferents interpretacions, per exemple:

  • Un joc de reptes centrat en una professió en concret.
  • Una història on es triï una professió i es desenvolupi segons la tria feta.
  • Un joc de preguntes i respostes al voltant de les diferents professions.
  • Un joc de relacions entre professions i personatges coneguts

L’experiència de la primera edició

L’edició passada va tenir com a fil conductor els viatges. No he tingut accés als projectes que es van presentar per a la fase 1, però us en fareu una idea si cerqueu “viatge” a Scratch.

Sí que parlarem de com va ser el repte de la Fase 2: Viatge pels llocs dels fets.

Carpeta compartida Scratch Challenge 2016-2017

En els ordinadors portàtils dels 20 grups participants (recordem que eren només de 5è i 6è de primària) hi havia el fitxer Repte.sb2, programa de partida sobre el que han de treballar el repte, i una còpia digital de dos documents que alhora van rebre en paper: les instruccions del repte amb la rúbrica de valoració i les preguntes de suport per al repte.

 

Amb tot, els equips ni molt menys van partir de zero ni es van trobar un projecte en blanc, sinó una proposta força encaminada a la que van donar forma a partir de les premisses.

Podríeu pensar que això acotava la creativitat i en certa manera tindríeu raó però el cert és que, per al format de hackató que tenia, era necessari determinar uns paràmetres i, com demostra la taula de criteris de puntuació, la proposta va donar peu a varietat d’opcions a l’hora de programar.

Sobre aquestes línies heu vist el projecte base que he compartit en motiu de l’entrada, també disponible per descarregar. Sota aquestes línies trobareu una proposta de solució que va fer el José (jogaye a Scratch).

Tot sigui dit, cap dels equips que van participar el passat 10 de juny va assolir la puntuació màxima possible, en especial per la complexitat del seguidor de línies (4 punts del criteri 1 de puntuacions), però els guanyadors van quedar molt a prop d’aconseguir tots els punts – en tan sols 1h 30!

Que comenci el repte!

Tornant al que deia al principi de la publicació, us convido a participar a l’edició d’enguany. Si bé hi ha temps fins el 13 de maig, quan abans es comenci a donar forma als projectes de la fase 1 millor!

#ForçaScratch!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *